در عصر رسانههای نوین، تأثیرگذاری فراگیر فناوریهای ارتباطی بر ساحتهای گوناگون زندگی فردی و جمعی، زمینهساز تحولات عمیقی در نگرشها، ارزشها و شیوههای زیست معنوی بشر شده است. رسانه، نه تنها ابزار انتقال اطلاعات، بلکه به یکی از مهمترین حاملهای معنا و مرجعهای هویتی بدل شده که مفاهیم اخلاقی، دینی و فرهنگی را نیز در معرض بازتعریف قرار میدهد. این تحولات، ضرورت تأملی روشمند در نسبت دین و رسانه را بیش از پیش آشکار میسازد.
کارگروه «رسانه و دین» با رویکردی میانرشتهای و تحلیلی، در پی فهم عمیق و نظاممند تأثیرات رسانه بر مفاهیم و آموزههای دینی است. این کارگروه میکوشد ضمن ارزیابی انتقادی فرصتها و تهدیدهای رسانههای نوظهور، زمینهی گفتوگوی مستمر میان دینپژوهان، متخصصان رسانه، فلاسفه دین و نخبگان فرهنگی را فراهم آورد تا از این رهگذر، راهکارهایی برای بهرهبرداری اخلاقی و الهیاتی از ظرفیتهای رسانه در پاسخ به نیازهای معرفتی و معنوی جامعه معاصر ارائه شود.
برنامه های آینده
برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی با محوریت «رسانه و دین» | همکاری با نهادهای علمی و فرهنگی برای تولید محتوای دینی در بستر رسانههای نو | تدوین طرحهای پژوهشی مشترک در حوزه اخلاق رسانهای و معنویت دیجیتال | انتشار مقالات، یادداشتها و گزارشهای تحلیلی با رویکرد نقادانه به رسانههای دینی و غیردینی | راهاندازی پروژههای مطالعاتی درباره الگوهای موفق تبلیغ دینی در فضای رسانهای معاصر | بررسی تطبیقی الگوهای دینی در مواجهه با تحولات رسانهای در سنتهای دینی گوناگون
دسترسی به منابع
شناخت منابع معتبر و دسترسی به منابع معتبر در جهت شناخت مساله و...
همفکری و تعامل در جهت حل مساله
همفکری در گروه در جهت حل مساله و شناخت بهتر و تبیین آسان آن برای جامعه علمی پیرامونی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری محتوا و خروجی یافته گروه در جهت دریافت بازخوردهای بیشتر از جامعه علمی پیرامونی در جهت آسیب شناسی

مهندس سید سلیمان حسینی
