پیشرفت روزافزون فناوری هوش مصنوعی (AI) نه تنها به جنبههای علمی و صنعتی بلکه به زمینههای فرهنگی، اجتماعی و دینی نیز تأثیر گذاشته است. تعامل بین هوش مصنوعی و دین پرسشهای جدیدی را درباره اخلاق، معنویت، شخصیتهای دینی و چالشهای معرفتی مطرح کرده است. این طرح دو ساله به تحلیل و فرصتهای هوش مصنوعی در مطالعات دینی میپردازد و سعی دارد با بهرهگیری از ظرفیتهای این فناوری، زمینههای جدیدی را برای پژوهشگران دینی فراهم کند.
با توجه به نکات ذکر شده، ایجاد یک کارگروه تخصصی در حوزه هوش مصنوعی و دین بیش از پیش احساس میشود. کار گروه هوش مصنوعی میتواند با همکاری پژوهشگران حوزههای مختلف، به طور منسجم به بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر مفاهیم و آموزههای دینی بپردازد و راهکارهای عملی برای مواجهه با چالشها و بهرهبرداری از فرصتها را ارائه دهد. هدف این کارگروه، ایجاد پل ارتباطی بین فناوری و مطالعات دینی است تا بتوان از ظرفیتهای هوش مصنوعی به شیوهای اخلاقی و کارآمد در حوزه دین استفاده کرد.
(ماموریت کارگروه هوش مصنوعی و دین، دستیابی به مرجعیت علمی و ایجاد بستری جامع برای بررسی و تحلیل تعامل میان هوش مصنوعی و مفاهیم دینی است. این کارگروه با بهرهگیری از تخصص پژوهشگران در حوزههای مختلف، به تولید محتوای علمی، گسترش آگاهی جامعه دینی، و ارائه راهکارهای عملی در مواجهه با چالشهای اخلاقی و معرفتی هوش مصنوعی میپردازد. هدف نهایی این کارگروه، ایجاد پیوندی مؤثر بین فناوریهای نوین و آموزههای دینی است تا از ظرفیتهای هوش مصنوعی بهصورت اخلاقی و مسئولانه در ارتقاء مطالعات دینی و پاسخ به نیازهای معاصر استفاده شود.)
پیشرفت روزافزون فناوری رسانه نه تنها به جنبههای علمی و صنعتی بلکه به زمینههای فرهنگی، اجتماعی و دینی نیز تأثیر گذاشته است. تعامل بین رسانه و دین پرسشهای جدیدی را درباره اخلاق، معنویت، شخصیتهای دینی و چالشهای معرفتی مطرح کرده است. این طرح دو ساله به تحلیل و فرصتهای رسانه در مطالعات دینی میپردازد و سعی دارد با بهرهگیری از ظرفیتهای این فناوری، زمینههای جدیدی را برای پژوهشگران دینی فراهم کند.
با توجه به نکات ذکر شده، ایجاد یک کارگروه تخصصی در حوزه رسانه و دین بیش از پیش احساس میشود. کارگروه رسانه میتواند با همکاری پژوهشگران حوزههای مختلف، به طور منسجم به بررسی تأثیرات رسانه بر مفاهیم و آموزههای دینی بپردازد و راهکارهای عملی برای مواجهه با چالشها و بهرهبرداری از فرصتها را ارائه دهد. هدف این کارگروه، ایجاد پل ارتباطی بین فناوری و مطالعات دینی است تا بتوان از ظرفیتهای رسانه به شیوهای اخلاقی و کارآمد در حوزه دین استفاده کرد.
ماموریت کارگروه رسانه و دین، دستیابی به مرجعیت علمی و ایجاد بستری جامع برای بررسی و تحلیل تعامل میان رسانه و مفاهیم دینی است. این کارگروه با بهرهگیری از تخصص پژوهشگران در حوزههای مختلف، به تولید محتوای علمی، گسترش آگاهی جامعه دینی، و ارائه راهکارهای عملی در مواجهه با چالشهای اخلاقی و معرفتی رسانه میپردازد. هدف نهایی این کارگروه، ایجاد پیوندی مؤثر بین فناوریهای نوین و آموزههای دینی است تا از ظرفیتهای رسانه بهصورت اخلاقی و مسئولانه در ارتقاء مطالعات دینی و پاسخ به نیازهای معاصر استفاده شود.
برنامه های آینده
1- مرجعیت علمی در حوزه معنويت گرايي الحادي
2- تربیت نیروی کارآمد و متخصص و فعال در حوزه معنويت گرايي الحادي
دسترسی به منابع
شناخت منابع معتبر و دسترسی به منابع معتبر در جهت شناخت مساله و...
همفکری و تعامل در جهت حل مساله
همفکری در گروه در جهت حل مساله و شناخت بهتر و تبیین آسان آن برای جامعه علمی پیرامونی
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری محتوا و خروجی یافته گروه در جهت دریافت بازخوردهای بیشتر از جامعه علمی پیرامونی در جهت آسیب شناسی