الحاد جدید با تمسک به ابزار علم تجربی و پیشراندن فنّاوری بهمثابه پوششی بهظاهر معقول و منطقی برای سرکوب باورهای ایمانی کارزاری به راه انداخته تا به تعبیرشان این بار انسان معاصر را از سیطره خرافه دینی رهایی و او را بهسوی الحاد خردپذیر سوق دهند. باید گفت مسئله الحاد در این دوران کم مانند است؛ چراکه آنچه اینک به جریان الحاد جدید موسوم است در حالی نقل محافل عمومی و دانشگاهی شده که متأسفانه با جریانهای متعدد بنیادگرایی دینی مواجه هستیم و این دفاع از باورهای ایمانی را برای مؤمنان سخت دشوار نموده است چراکه روی دیگر همین باورهای ایمانی کسانی قرار دارند که با تمسک به آیات قرآن و ایمان به خداوند و توحید پروردگار سخیفترین و غیراخلاقیترین رفتارها را از خود نشان میدهند و به همین جهت مردمانی که دانش دینی کمی دارند شیفته و فریفته وجهه بهظاهر علمی و منطقی جریان الحادی قرار میگیرند. فقر دانش عمومی نسبت به مباحث الهیاتی و باورهای عمیق دینی زبان ملحدین جدید را بران تر کرده است. تخاصم این جریان با دین و دینباوری، به حدی رسیده است که گستاخانه از حذف هر نوع باور دینی به اسم گسترش علم سخن میگویند و تابآوری در برابر دین و دیانت را دیگر جایز نمیدانند. در منظر آنها دین بهمثابه ویروسی مهلک برای بشریت است که باید هر چه سریعتر، حتی به شیوه خشن، تمدن بشری را از لوث وجودی آن پاک نمود و با همین تعابیر تند مدارا باایمان دینی را ناشایست میدانند.
در شماره اول نبراس به مباحث مقدماتی الحاد جدید و پاسخ به برخی شبهات راجع به پیدایش جهان هستی، تنافی گزاره های قرآن با دستاوردهای علوم وپرداخته شده و مباحثی پیرامون تبیین الگوهای معرفتی الحاد جدید و معرفی یکی از شخصیت های جریان ضد الحاد و نیز معرفی کتاب و مصاحبه در این مجموعه گرد آمده است.