شخصیت‌شناسی جریان ضد الحاد جدید

آلیستر مک گراث (1953) دین‌شناس، کشیش و الهی‌دان کلیسای انگلیکن و تاریخ‌دان ایرلندی است. مک گراث در زمینه مبارزه با خداناباوری و اندیشه‌های پیکارجویانه با دین، به خصوص خداناباوران جدید، کوشش‌ها و تلاش‌های فراوانی را متقبل شده که تحسین بسیاری از متدینان و متعهدان به دیانت مسیحی را برانگیخته است. او در حال حاضر استاد الهیات در کینگز کالج لندن و رئیس فعلی مرکز الهیات، دین و فرهنگ و دارای سه مدرک دکترا در بیوفیزیک ملکولی و الهیات از آکسفورد و ادبیات است.

مک­گراث، به گفته خود، تعلق‌ خاطری به دین نداشت؛ اما در میانه راه زندگی، مسیر خود را عوض کرده و مطالعات و پژوهش‌های خود را معطوف به الهیات و رابطه علم و دین نموده است. در این راستا، او موفق شد جایزه دانیر و جانسون از دانشگاه آکسفورد را به خاطر بهترین ارائه در مدرسه الهیات در سال 1978 کسب نماید. کارها و فعالیت‌های عمده وی در زمینه‌های تاریخ کلیسا، الهیات تاریخی، الهیات نظام‌مند، رابطه علم و دین و نیز دفاعیه پردازی و مناظرات با خداناباوری جدید است. او به فراخور مبارزه خود با جریان خداناباوری جدید، مناظرات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های گوناگونی انجام داده که هر کدام به نوبه خود، تأثیرات بسیاری بر جامعه مذهبی مسیحی گذارده است. شاید بتوان گفت که فعال‌ترین چهره مدافع دین و دیانت مسیحی در برابر خداناباوری، مک­گراث باشد.

پس از انتشار کتاب پندار داوکینز، دانشگاه آکسفورد مناظره‌ای را میان مک گراث و ریچارد داوکینز (Clinton Richard Dawkins) برای بحث و دفاع از مواضع خود ترتیب می‌دهد. او قرائت انحصاری داوکینز از فهم علمی از جهان را مورد مناقشه قرار داده و از بودن قرائت‌های دیگری در کنار این نوع برداشت علمی سخن می‌گوید که باهم سازگار و مورد وفاق اکثر دانشمندان علوم تجربی است.

در سال 2007، مک گراث مناظره‌های متعدد دیگری با خداناباورانی چون دنیل دنت (Daniel Dennett)، سوزان بلک‌مور (Susan Blackmore) و کریستوفر هیچنز (Christopher Hitchens) برگزار می‌کند. در مناظره یک ساعت و نیمه خود با دنت، به مواضع نادرست داوکینز در مورد دین اشاره و رویکرد دنت را نیز در همین راستا و ادامه همان حرف‌ها می‌داند. او اعتقاد دارد که استدلال‌های ضعیف داوکینز و ایده‌هایی چون دین ویروس ذهن است، نظریه میمتیک دین، تعصب و افراط در اندیشه‌ها و رفتار مؤمنان به دین و به خصوص در مورد برآیند الحادی نظریه تکامل تدریجی، به وسیله دنت تکرار می‌شود.

مک گراث سخنرانی مهمی در سال 2012 با عنوان «خداناباوری جدید ـ دفاعیات جدید» در دانشکده گرشام لندن ایراد می‌کند. او در این سخنرانی 55 دقیقه‌ای، به رویکردهای جدید در دفاعیات مسیحی اشاره و بر لزوم آموختن راه‌های جدید دفاعی برای پاسخ به ادعاهای خداناباوران تأکید می‌کند. ­­

مک­گراث در قسمتی از بیانات خود، از نحوه شکل‌گیری ذهنیت علمی خویش و تأثیر این نوع نگرش بر درک و استفاده از مفروضات علمی در باورهای اعتقادی می‌گوید:

من تحصیلات دانشگاهی‌ام را در رشته شیمی در دانشگاه آکسفورد و پس از آن در رشته زیست‌شناسی انجام دادم. این درگیری با علوم جدید ذهنیت علمی من را شکل داد. وقتی به گذشته علمی خود نگاه می‌کنم، می‌بینم که فرهنگ علمی دانشگاه آکسفورد تأثیر قاطعی در نگرش فکری من گذاشته است. همه موضوعاتی که شمّه‌ای از حقیقت را در بردارد، در هر دو علوم تجربی و ایمان مسیحی جای دارد. به‌عنوان کسی که در جوانی از بی‌دینی به ایمان مسیحی گرویدم، ایمان مسیحی نسبت به آنچه پیرامون خود می‌دیدم و تجربه می‌کردم، درک بیشتری از حقیقت را نسبت به گزاره‌های الحادی در اختیارم گذاشت.

او الهی‌دان‌ها را به این نوع نگرش و تأمل فرا می‌خواند و از اینکه بسیاری از الهی‌دان‌ها به‌جای ارائه بدون ارائه ادله عقلی برای این اظهارات، یا بدون در نظر گرفتن شواهد و مدرک بر مرجعیت و حاکمیت برای آن، تأکید نموده، ابراز نگرانی می‌کند.

آثار تألیفی مک گراث

مک گراث نویسنده پرشور و پرکاری است که بالغ بر چهل اثر تألیفی به چاپ رسانده است. عمده آثار تألیفی او را می‌توان در سه قالب رابطه علم و دین، مبارزه با خداناباوری و تاریخ الهیات مسیحی دسته‌بندی نمود.

مطالب مرتبط قبلی و بعدی
سرعنوان پیشرفته

برچسب های سایت

تازه ها