کارگاه های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش
به همت گروه کلام جدید (نقد الحاد) مؤسسه التوحید، دوره آموزشی “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه در مدرسه علمیه باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شده است. این دوره که با استقبال گستردهای از سوی اساتید حوزه و طلاب مؤسسه عالی ثامن مواجه شده، به بررسی مبانی، کاربردها و شیوههای بهرهگیری از هوش مصنوعی در پژوهشهای علمی و حوزوی میپردازد این کارگاه در سه تایم مختلف روزهای زوج از ساعت 13:00 الی 14:30 14:30 الی 16:00 همزمان در طبقات 1 و 3 برگزار میگردد.
اهداف و ضرورت برگزاری دوره
با توجه به رشد روزافزون فناوریهای هوش مصنوعی و تأثیر گسترده آن در حوزههای مختلف علمی و پژوهشی، برگزاری این دوره با هدف آشنایی محققان با ابزارهای جدید و کارآمد هوش مصنوعی و افزایش مهارتهای آنان در استفاده از فناوریهای نوین در پژوهشهای دینی و علمی صورت گرفته است. این دوره به دنبال آن است که پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی را با رویکردهای نوین در نگارش، تحلیل دادهها، استخراج مفاهیم و تولید محتوای علمی با استفاده از هوش مصنوعی آشنا کند.
اساتید دوره
این دوره با تدریس اساتید برجسته و متخصص در حوزه هوش مصنوعی و پژوهشهای علمی برگزار میشود. از جمله اساتید حاضر در این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دکتر سید علی واعظزاده – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی
- استاد سید محمد حسینی – کارشناسی ارشد مدیریت رسانه و مدرس هوش مصنوعی
- دکتر سید احمد حسینی – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی
- دکتر عبدالله صادقی – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی
ساختار و محتوای دوره
دوره “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” به صورت تخصصی و عملی طراحی شده و شامل چندین بخش آموزشی است که در طی جلسات مختلف ارائه میشود. از جمله مباحث مطرحشده در این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
✅ مقدمهای بر هوش مصنوعی: بررسی چیستی و ماهیت هوش مصنوعی و جایگاه آن در علوم انسانی و اسلامی
✅ انواع و کارکردهای هوش مصنوعی: معرفی شاخههای مختلف هوش مصنوعی و کاربردهای آن در تحلیل و پردازش دادههای علمی
✅ چتباتها و هوش مصنوعی مکالمهای: آموزش نحوه استفاده از چتباتها در فرآیند پژوهش و تولید محتوا
✅ پرامپتنویسی: معرفی تکنیکهای پیشرفته در تعامل با مدلهای زبانی هوش مصنوعی
✅ ساختارسازی مقالات علمی با هوش مصنوعی: آموزش نحوه تنظیم، ویرایش و بهینهسازی مقالات علمی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی
روش تدریس و شیوه برگزاری جلسات
یکی از ویژگیهای متمایز این دوره، روش تدریس دوگانه آن است که در هر کلاس، دو استاد حضور دارند:
- استاد ارائهدهنده محتوا: مسئول تدریس و انتقال مفاهیم علمی دوره
- استاد ناظر: بر نحوه یادگیری، تعامل طلاب و میزان بهرهگیری آنان از مباحث نظارت میکند
این شیوه مشارکتی و تعاملی باعث شده است که آموزشها کاملاً عملی و کاربردی باشند و طلاب بتوانند در همان حینِ یادگیری، مهارتهای خود را تقویت کرده و تمرینهای عملی انجام دهند.
میزان استقبال و جامعه هدف
این دوره با استقبال گستردهای از سوی اساتید حوزه و طلاب مؤسسه عالی ثامن مواجه شده و بیش از ۱۰۰ نفر در آن حضور دارند. شرکتکنندگان با پیشینههای علمی مختلف در این دوره ثبتنام کردهاند که نشاندهنده اهمیت و ضرورت آشنایی با هوش مصنوعی در پژوهشهای حوزوی و دانشگاهی است.
نتایج و بازخوردها
بر اساس ارزیابیهای اولیه، شرکتکنندگان رضایت بالایی از کیفیت آموزشها و شیوه ارائه مطالب داشتهاند. بسیاری از دانشجویان و اساتید بر کاربردی بودن این دوره تأکید کرده و اعلام کردهاند که با استفاده از ابزارهای معرفیشده، میتوانند فرآیند پژوهشهای علمی خود را بهبود ببخشند.
جمعبندی
برگزاری دوره “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” گامی مؤثر در جهت آشنایی و توانمندسازی محققان حوزوی و دانشگاهی در استفاده از فناوریهای نوین محسوب میشود. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد شده است که دورههای پیشرفتهتری در این زمینه طراحی و برگزار گردد تا امکان ارتقای دانش و مهارتهای پژوهشگران در این حوزه فراهم شود.