کارگاه های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش

فهرست محتوی

کارگاه های کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش 

به همت گروه کلام جدید (نقد الحاد) مؤسسه التوحید، دوره آموزشی “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه در مدرسه علمیه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شده است. این دوره که با استقبال گسترده‌ای از سوی اساتید حوزه و طلاب مؤسسه عالی ثامن مواجه شده، به بررسی مبانی، کاربردها و شیوه‌های بهره‌گیری از هوش مصنوعی در پژوهش‌های علمی و حوزوی می‌پردازد این کارگاه در سه تایم مختلف روزهای زوج از ساعت 13:00 الی 14:30   14:30 الی 16:00 همزمان در طبقات 1 و 3 برگزار می‌گردد.

اهداف و ضرورت برگزاری دوره

با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های هوش مصنوعی و تأثیر گسترده آن در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی، برگزاری این دوره با هدف آشنایی محققان با ابزارهای جدید و کارآمد هوش مصنوعی و افزایش مهارت‌های آنان در استفاده از فناوری‌های نوین در پژوهش‌های دینی و علمی صورت گرفته است. این دوره به دنبال آن است که پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی را با رویکردهای نوین در نگارش، تحلیل داده‌ها، استخراج مفاهیم و تولید محتوای علمی با استفاده از هوش مصنوعی آشنا کند.

اساتید دوره

این دوره با تدریس اساتید برجسته و متخصص در حوزه هوش مصنوعی و پژوهش‌های علمی برگزار می‌شود. از جمله اساتید حاضر در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دکتر سید علی واعظ‌زاده – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی
  • استاد سید محمد حسینی – کارشناسی ارشد مدیریت رسانه و مدرس هوش مصنوعی
  • دکتر سید احمد حسینی – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی
  • دکتر عبدالله صادقی – پژوهشگر و متخصص در علوم انسانی و اسلامی

ساختار و محتوای دوره

دوره “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” به صورت تخصصی و عملی طراحی شده و شامل چندین بخش آموزشی است که در طی جلسات مختلف ارائه می‌شود. از جمله مباحث مطرح‌شده در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقدمه‌ای بر هوش مصنوعی: بررسی چیستی و ماهیت هوش مصنوعی و جایگاه آن در علوم انسانی و اسلامی
انواع و کارکردهای هوش مصنوعی: معرفی شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی و کاربردهای آن در تحلیل و پردازش داده‌های علمی
چت‌بات‌ها و هوش مصنوعی مکالمه‌ای: آموزش نحوه استفاده از چت‌بات‌ها در فرآیند پژوهش و تولید محتوا
پرامپت‌نویسی: معرفی تکنیک‌های پیشرفته در تعامل با مدل‌های زبانی هوش مصنوعی
ساختارسازی مقالات علمی با هوش مصنوعی: آموزش نحوه تنظیم، ویرایش و بهینه‌سازی مقالات علمی با کمک ابزارهای هوش مصنوعی

روش تدریس و شیوه برگزاری جلسات

یکی از ویژگی‌های متمایز این دوره، روش تدریس دوگانه آن است که در هر کلاس، دو استاد حضور دارند:

  1. استاد ارائه‌دهنده محتوا: مسئول تدریس و انتقال مفاهیم علمی دوره
  2. استاد ناظر: بر نحوه یادگیری، تعامل طلاب و میزان بهره‌گیری آنان از مباحث نظارت می‌کند

این شیوه مشارکتی و تعاملی باعث شده است که آموزش‌ها کاملاً عملی و کاربردی باشند و طلاب بتوانند در همان حینِ یادگیری، مهارت‌های خود را تقویت کرده و تمرین‌های عملی انجام دهند.

میزان استقبال و جامعه هدف

این دوره با استقبال گسترده‌ای از سوی اساتید حوزه و طلاب مؤسسه عالی ثامن مواجه شده و بیش از ۱۰۰ نفر در آن حضور دارند. شرکت‌کنندگان با پیشینه‌های علمی مختلف در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت آشنایی با هوش مصنوعی در پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی است.

نتایج و بازخوردها

بر اساس ارزیابی‌های اولیه، شرکت‌کنندگان رضایت بالایی از کیفیت آموزش‌ها و شیوه ارائه مطالب داشته‌اند. بسیاری از دانشجویان و اساتید بر کاربردی بودن این دوره تأکید کرده و اعلام کرده‌اند که با استفاده از ابزارهای معرفی‌شده، می‌توانند فرآیند پژوهش‌های علمی خود را بهبود ببخشند.

جمع‌بندی

برگزاری دوره “کاربردهای هوش مصنوعی در پژوهش” گامی مؤثر در جهت آشنایی و توانمندسازی محققان حوزوی و دانشگاهی در استفاده از فناوری‌های نوین محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد شده است که دوره‌های پیشرفته‌تری در این زمینه طراحی و برگزار گردد تا امکان ارتقای دانش و مهارت‌های پژوهشگران در این حوزه فراهم شود.

اشتراک گذاری نمایید
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
مطالب مرتبط قبلی و بعدی
مطالب مرتبط
تازه ها